Alla inlägg den 16 november 2013

Av Sofia Vigedal - 16 november 2013 05:10

Jag befinner mig i landet mittemellan. Å ena sidan trött på prat om missbruk, olika droger och galenskaper man gjort. Å andra sidan har jag ingenting att komma med när jag befinner mig bland "alla andra". De som kallas normala.
Jag menar, vad ska man prata om när största delen av sitt liv bestått av olika galenskaper? När andra krattat i trädgården och åkt till Åre?
Jag blir otroligt nervös i sådana sammanhang. Samtidigt som jag längtar efter det. Hur skönt måste det inte vara att känna att jag också har något normalt att komma med? Istället för att sitta i samtal med andra beroende och nästan bräcka varandra i tokigheter vi gjort? Det är jag trött på.
Kommer på mig själv allt oftare att sitta tyst i dessa sammanhang. Jag orkar inte. Jag vill inte mer. Samtidigt så är det med dessa människor jag känner samhörighet. De vet ju vad det handlar om. Att kämpa för livet med allt vi har. Att häva sig upp ur dynga med käften full av lera och önska att vårt rop på hjälp ska höras av någon.
Jag har turen att ha andra beroende runt omkring mig som jag kan skratta ihop med. Vi skrattar åt det mesta. Det är en skön befrielse i det. Vi kan vara oss själva. Vi är inte rädda för varandras svagheter.
Men hur gör jag med er andra? Där känner jag att jag har så oändligt mycket mer att förlora. Skulle ni se oss skämta och driva med varandra skulle alla era föreställningar om oss besannas. Men det är okej. Och det är för att vi är oss själva.
För min del har en stor anledning till mitt missbruk varit att jag aldrig känt denna samhörighet i det normala. Jag har iklätt mig kostymen och stått på Dramatens scen och spelat Hamlet alldeles ensam. Det tar på krafterna. Till slut har jag inte orkat mer. Och då har lugnet och friden funnits i alkoholen. I den har jag hittat kraften att orka spela någon akt till.
Nu är det över. Nu ska jag ut till er. Utan kostym och utan den stora scenen. Och jag är livrädd att ni inte ska tycka om den ni ser.
Jag vill ha det ni har. Jag är trött på att göra minsta lilla sak till ett problem. Det får räcka nu.
Givetvis så förstår jag att de som inte kämpar med ett beroende också har problem. Ni är inte förskonade på något sätt. Det är bara olika. Kanske mest på hur vi agerar på de problem vi får här i livet.
Vi är ju ändå så lika vi människor. Så varför är jag då så rädd?
Jag har i 8 månader gått emot många rädslor. Jag växer och blir starkare för var gång det sker. Jag har haft förmånen att få öva på detta med människor jag känt en viss trygghet med. Nu är det dags för nästa steg. För jag vill inte fastna där jag är idag. Jag vill fortsätta att utvecklas. Det är ju vad livet handlar om.

Kärlek // Sofia

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Senaste inläggen

Gästbok

Sök i bloggen

Kategorier

Besöksstatistik

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards