Direktlänk till inlägg 1 december 2014

Frihet att välja

Av Sofia Vigedal - 1 december 2014 10:27

Misstankar. Åt alla jävla håll som går.
Oj är hon sjuk? Då är hon tillbaka i missbruk.
Oj är hon glad?! Då super hon nog. Oj är hon ute bland folk.. Ja men då vet ju "alla" vad jag gör.

Snacka om att vara dömd på livstid.
Jag vet vad jag gör. Räcker inte det?!
Varför ska andra lägga sig i bara för att de själva är så instabila eller tro sig inte kunna vara i en miljö där andra berusar sig själv?!
Just i den frågan vet JAG exakt vart jag befinner mig.
Har andra orosmoln kring detta?! Sorry men det ligger mer hos dig än hos mig.

Aldrig kan man göra rätt om jag ska gå efter andras pessimistiska funderingar. Människor som aldrig kommenterar nåt dyker helt plötsligt upp i en tråd när jag efter 7 månader i sängen går ut och träffar människor som jag inte träffat på länge. På skakiga ben tog jag mig in till stan. För att få umgås med mina vänner från Florida.
All min glädje försvann på en sekund innan min fina vän från Florida sa.. "Cut them Off hun. Dont let their bitterness over what they can or cant do take away your happiness."

Jag, personligen, har inga som helst problem att sitta med ett gäng som dricker. Hello..?? Det är så det ser ut. Skulle det bli för jobbigt, ja vad gör jag då..?? Jo jag tackar för mig och går hem. Det är inte ett problem. Inte för mig.

Jag tänker inte låta resten av mitt liv gå i rädsla för ett återfall. Mer än så har jag lärt om mig själv.
Alla mediciner jag fått pga magsjukdomen. Läkarna skriker. DU MÅSTE TA DOM. Men vet ni vad. Jag gör inte det. Endast i AKUTA fall.
För jag VÄGRAR att falla in i ett nytt beroende.
Det finns nog få saker som jag vill så lite som det.

Så snälla. Anta inte en massa saker. Är du uppriktigt orolig fråga. Ja va fan, ring upp och snacka så märker du att allt är lugnt. För jag är så innerligt trött på att vara misstänkt.
Såna där kommentarer som är dolda med anklagande. Bespara mig dom.
Jag kan låta dessa rinna av rätt snabbt men det skapar oro hos mina närmsta och det är inte schysst mot dom. Så snälla respektera mina barn. Om inte annat.

Det kanske finns en dold omtanke men jag är ledsen, jag ser den inte.
När jag låg inlagd på SÖS, pga magproblem, vem hörde av sig då..?? INGEN.
Jag har nog aldrig känt mig så ensam som då. Men vet ni vad? Jag tog mig igenom det också. Ensam.

Jag önskar bara att ni som vet vad ett beroende är skulle visa mer omtanke än fördömande.
Jag vägrar begränsa mitt liv till att endast umgås med de som har sjukdomen.
Min värld är liten redan nu. Och om jag kan handskas med att umgås med de som festar ibland så förstår jag inte problemet..
Jag blir mer avskräck än sugen. MEN jag kan ha kul med dessa personer ändå. Så vad är fel med det?
Jo jag vet vad vissa säger.. Förr eller senare trillar du dit.. Whatever. Va ska jag säga. Det har aldrig funnits någon annan som fått mig dricka. Det är ett val JAG gjort. Och idag väljer jag att ta hand om min hälsa.
Hade varit trevligt om fler frågade kring den än att jag går ut på en krog (vilket aldrig sker)..


Lev och låt leva.
Nåt som många borde ta till sig. För de få gånger jag sträckt ut min hand, sagt att jag orkar inte mer nu. Jag är helt slut på kraft och ork att kämpa vidare med min diagnos för magen. Vilka har funnits där då? Två personer. Och det är dessa människor jag värdesätter. Som har en ärlig inblick i mitt liv. Och som inte så fort tillfälle ges ser mig som ett återfall i beroendet.

Jag ÄR inte mitt beroende. Jag ÄR Sofia. Och jag har känslor. Och jag har drömmar. Och jag kommer aldrig någonsin att tvinga in mig i ett hörn, med likasinnade, som tror att det är den enda vägen att gå.
Jag ser min väg klar och tydlig. Så stötta mig i det eller snälla vänliga du. Lämna mig ifred.

Kärlek // Sofia

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia Vigedal - 28 februari 2015 07:06


Jag vet att många tycker att det är fel att kalla ett beroende för en sjukdom. Är benägen att hålla med OM man skyller på det för att fortsätta bruka. Precis som det är idioti om en diabetiker frossar i socker eller en person med lungcancer fortsät...

Av Sofia Vigedal - 8 februari 2015 18:34


Det är inte många gånger jag vänt mig till dig. Kan räkna upp alla dessa. Kanske är det själviskt att be när man inte tror. Förmodligen. Första gången var när min mamma var sen hem och jag trodde att hon aldrig mer skulle komma hem. Andra gån...

Av Sofia Vigedal - 3 januari 2015 15:47


Det går över. Det blir bättre. Minns alla ljusa stunder. Ord för att trösta. Jag förstår det och jag uppskattar omtanken. Jag gör det verkligen. Men jag vill inte att det ska gå över. Jag vill inte må bättre. Jag vill inte. Jag VILL inte..!! Ja...

Av Sofia Vigedal - 28 december 2014 14:52


Jag förstår inte. Samtidigt som jag gör det. Är verkligen förvirrad i mina tankar just nu. En oerhört nära vän har gått bort. Det var inte bara jag som stod honom nära under den tiden vi bodde grannar. Har haft lite kontakt med några av dom och...

Av Sofia Vigedal - 15 december 2014 18:54


Jag minns första gången jag såg dig. En lång, smal kille med massor av tatueringar. Du halv låg i en fåtölj med mobilen i handen och gitarren i knät. Det va nåt med dig som gjorde att jag bara kände så starkt att jag ville lära känna dig. Jag mi...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Senaste inläggen

Gästbok

Sök i bloggen

Kategorier

Besöksstatistik

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards